De feestdagen op Koh Chang en Koh Kood

2 januari 2014 - Ko Kut District, Thailand

De reis naar Trat ging snel. In een noodvaart met een minivan van Bangkok richting de Cambodjaanse grens, de chauffeur hield wel van een beetje gas geven. In krap vier uur tijd hadden we een afstand van 350 kilometer over een overigens beroerde snelweg afgelegd. Trat is niet heel spannend. Het is een klein stadje met 21 duizend inwoners, dat de meeste toeristen links laten liggen en direct doorrijden naar de pier waar de boten naar de eilanden vertrekken. Wij hadden besloten er een nachtje te blijven, in een eenvoudig guesthouse, want bijzondere hotels heeft Trat nu eenmaal niet. We namen onze lunch (en ook het diner) in het Cool's Corner Café, een grappig tentje dat gerund wordt door een artistieke dame uit Bangkok, die alles deed (bediening, keuken, afwas), dus dat het wat langer duurt, voordat je je eten hebt, stond al vast. Het stond ook op een bord geschreven. Het eten was heerlijk. Trat heeft ook een dynamische night market, dus die bezochten we in rap tempo (Thijmen kon de luchtjes niet goed verdragen....).

De dag erna op de ferry naar Koh Chang. We zouden de kerstdagen daar doorbrengen met Merijn, Mélise, Maurits en Mees. Thijmen was dolenthousiast! De eerste nacht hadden we geboekt op een eenvoudig resort in het Noorden van het eiland (aanvankelijk wilden we een extra nacht vastplakken aan het luxueuze Centara, die we al voor 3 dagen hadden vastgelegd, maar dat lukte niet meer). Op zich een prima plek ware het niet dat de go-go bars van het eiland hier naast lagen en dat de keiharde muziek tot diep in de nacht doorklonk..

De Kerstdagen op het resort Centara waren supergezellig met de 4 M's en Thijmen was behoorlijk in z'n nopjes met zijn vriendjes. Hier had hij weken naar uitgekeken. Strand, zwembaden, een bezoek aan de waterval, een beetje kayakken, maar vooral lekker eten en drinken, dat waren de activiteiten op Koh Chang.

De laatste vijf dagen van onze reis zouden we slijten op het eiland Koh Kood. Daar zouden ook Pien, Inge, Roos en Marijn aansluiten, dus dubbelfeest voor ons. De tocht van vijf kwartier op de speedboot was allesbehalve relaxed. De mensen die ervoor hadden gekozen om eens lekker achterin te gaan zitten, hadden dit verkeerd ingeschat. Drijfnat waren ze. Ook wij kregen af en toe een plens water over ons heen en de boot stuiterde over de golven. Een vriendelijke Russische jongeman (overigens stikt het van de Russen op de Thaise eilanden en deze zijn niet altijd even vriendelijk) bood ons aan om voorin te komen zitten en dat was voor met name Thijmen prettiger. Het kleinschalig resort Away, dat we al maanden geleden hadden vastgelegd, was een schot in de roos. Een schitterende plek, supervriendelijk personeel en een uitstekende keuken en doordat er maar 30 huisjes op het terrein stonden voelde het ook heel rustig aan. We huurden brommertjes om ons op dit 'laidback- eiland' te kunnen verplaatsen (ook om de 4 M's te bezoeken, zij zaten op een ander resort, zo'n kwartier rijden naar het zuiden). Ook hier bezochten we een schitterende waterval, kayakten we door de mangrovebossen, maar vooral de uren op de spierwitte stranden waren een genot. Oud en Nieuw startten we in een visrestaurant, waar we heerlijke vis en seafoodgerechten hadden besteld. De laatste twee uur van het jaar het strand op om te genieten van het vuurwerk. Het waren 5 onvergetelijke dagen.

Op Nieuwjaarsdag stond de terugreis gepland en dat verliep niet helemaal zoals we hadden voorzien. De trip op de boot naar het vaste land hadden we van te voren gereserveerd, maar de bus van Trat naar Bangkok niet, en omdat het 1 januari was waren er meer mensen die deze route moesten afleggen. Een inschattingsfout van ons, overigens de enige tijdens onze trip. Alle bussen, minivans zaten vol, dat was een behoorlijk tegenvaller. Een escape was om een taxi te nemen, maar deze moest dan wel beschikbaar zijn. De dame achter de balie was ons heel goed gezind en deed haar best om het te regelen. De eerste mogelijkheid was zes uur en aangezien we precies om twaalf uur op het busstation gearriveerd waren, moesten we dus heel lang wachten. Na een uur had ze goed nieuws: de taxi zou er om vijf uur zijn (elk uur was meegenomen...). Om vier uur had ze een verrassing voor ons: de taxi was er en in vier uur, tegen een tarief van ongeveer 85 euro (een schijntje dus), legden we een afstand van 350 kilometer af naar de luchthaven van Bangkok. Daar zouden we de nacht doorbrengen in een 'gezellig' airporthotel. De terugvlucht van 12 uur verliep prima en bij aankomst op Schiphol werden we verwelkomd door de opa's John en Hans, de oma's Nanette en Riet en Roger, Trudy, Lucas en Femke. Een hele grote verrassing, dat is nog eens thuiskomen!

De negen weken door Maleisië, Indonesië en Thailand waren een groot avontuur. Het begon stressvol door de ziekenhuisopname van Thijmen, maar na zijn herstel hebben we genoten van heerlijke metropolen, prachtige sawa's, spierwitte stranden, historische gebouwen, indrukwekkende bergen. Thijmen had het wel moeilijk om z'n vriendjes en school zo lang te moeten missen, maar het was onvergetelijk om dit met z'n drieën te doen.